“De uitgelezen kans om die verbeterslag te maken.”
Liesbeth Bijlsma
“Ik vind niets zo inspirerend als met collega’s van gedachten wisselen over hoe we het onderwijs zo goed mogelijk kunnen vormgeven. In het Farmacie curriculum hebben we de afgelopen 15 jaar veel ervaring opgedaan met kleinschalig en student-activerend onderwijs, zoals probleemgestuurd onderwijs. Degelijke voorbereiding is essentieel voor de actieve betrokkenheid en het leerproces van studenten in dergelijk onderwijs De grote curriculumherziening van Farmacie en deze community vormen samen voor mij de uitgelezen kans om het onderwijs zo vorm te geven dat studenten gemotiveerd worden tot betere voorbereiding.”
Liesbeth wil de effectiviteit van haar ideeën eerst toetsen in de cursus Neuroimmunopharmacology, van het College of Pharmaceutical Sciences. Na optimalisatie van deze opzet zal zij deze toepassen in de nieuwe cursus Neurologiein de bacheloropleiding Farmacie.
“Ik wil meer afwisselend lesmateriaal aanbieden, bijvoorbeeld door het combineren van filmpjes, animaties en schematische uitleg. Hiernaast wil ik studenten meer motiveren voor zelfstudie, door hen al tijdens het doorlopen van de leermodules feedback te geven op hun voortgang met behulp van zelftestjes. Deze aanpak maakt het voor de docent ook makkelijker in te spelen op wat studenten moeilijk vinden. De verwachting is dat studenten zo beter voorbereid naar werkcollege komen, waardoor de kwaliteit omhoog gaat.”