"Ik wil studenten zoveel mogelijk zelfstandig laten leren"
Gert Folkers
Gert Folkers is onderzoeker en docent Scheikunde bij de faculteit Bètawetenschappen. In de eerste periode heeft Gert verschillende onderwijsinnovaties ingevoerd in zijn cursus Statistische Fysica. Hier spreekt Gert over Xerte, een tool waarmee je e-modules kunt maken.
‘Toen duidelijk werd dat ik deze cursus alleen moest verzorgen, naast nog twee cursussen in dezelfde periode, ben ik op zoek gegaan naar een manier om mijn onderwijs efficiënter vorm te geven. Ik wilde studenten zoveel mogelijk zelfstandig laten leren. Het liefst met zo min mogelijk interventie van een docent. Studenten moeten zelfstandig de minimale leerstof zich eigen kunnen maken op hun eigen niveau. Met dit in gedachte ben ik eerst in Blackboard gaan kijken wat de mogelijkheden waren. Er is veel mogelijk in Blackboard, maar wat ik wilde, daar bleek Blackboard niet in te kunnen voorzien. En dus ben ik gaan Googlen.
‘Al snel kwam ik bij een site met een hele lijst aan tools. Vervolgens heb ik van een aantal tools de reviews bekeken en gebruikers video’s op youtube bekeken of de tools geschikt zouden zijn voor mijn idee. In Rotterdam had een docent al ervaring met een e-learning tool waarbij je niet of nauwelijks kennis hoefde te hebben van codering en programmering. Naast de ervaring van de docent, een grote gebruikerscommunity was er ook een Nederlandse handleiding van beschikbaar.
‘Xerte is een ontwikkeltool waarmee je met een aantal eenvoudige knoppen slides kunt maken met tekst, video, plaatjes en/of vragen. Al die slides samen vormen de e-learning module. Het mooie is dat er ook een mogelijkheid in zit om een boomstructuur te maken van vragen. Dus afhankelijk van het antwoord dat een student op een vraag geeft, komt hij bij een volgende vraag uit. Op deze manier kan elke student op zijn eigen niveau leren. De modules zijn gemakkelijk in blackboard te plaatsen, waar de studenten de modules dan kunnen volgen en maken.
‘Ik zou collega’s Xerte zeker aanraden! Het is gemakkelijk in gebruik en eenvoudig te integreren in je onderwijs.’
Opzet cursus | |
Voorcolleges | Studenten moeten in Blackboard video’s over het onderwerp bekijken en vervolgens vragen over de video in een blog (in Blackboard) plaatsen. Studenten krijgen vervolgens een cijfer voor het schrijven van de blog. |
Hoorcollege | regulier hoorcollege waarin Gert dieper op de behandelde stof in gaat en punten benoemd die studenten echt moeten weten. |
Werkcollege | studenten maakten hierin de e-modules en kregen gelegenheid om extra vragen te stellen over de inhoud. Een volgende keer zou Gert hier geen contacttijd meer voor inroosteren. |
Papierpracticum | studenten krijgen een casus met 3 opdrachten om uit te werken. Hierin moeten ze zelf de vooraf geleerde stappen reproduceren en uitwerken. |
“Nat”practicum | studenten doen echt practicum met bijvoorbeeld DNA voorbeelden. |
Digitale toets | open en gesloten vragen middels een digitale toets in Remindo |