"We moeten ons onderwijs veranderen, maar niet klakkeloos"
Edwin Pos
Toen het aantal studenten verdubbelde in de cursus Evolutie van biologiedocent Edwin Pos, moest hij een alternatief bedenken voor de presentaties. Daarom liet hij zijn studenten pitches opnemen en publiceren in de online omgeving FeedbackFruits. ‘Ik ben minder tijd kwijt en zowel voor studenten als voor mijzelf is het hartstikke leuk.’
‘In mijn cursus schrijven studenten in koppels een voorstel voor de bescherming van een organisme en ze presenteren dat. Vervolgens leest een ander koppel het voorstel, schrijft een tegenvoorstel en houdt daar een presentatie over.
‘Dit ging zo in mijn cursus van 60 studenten, maar toen ik het verzoek kreeg om de capaciteit te verdubbelen naar 120 studenten, ben ik op zoek gegaan naar een alternatief voor de presentaties. Acht uur luisteren naar 60 presentaties is al niet ideaal, maar 120 presentaties is in de praktijk echt te veel.
Videopitches
‘Via Science Educate-it kwam ik uit bij de online omgeving FeedbackFruits. Studenten pitchen hierbij hun voorstellen in een kort filmpje van 4 à 5 minuten en plaatsen dat online. Zo’n pitch duurt korter dan een presentatie en ze kunnen er meer creativiteit in kwijt. Ook merkte ik dat studenten andere vaardigheden beter oefenen op deze manier. Zo hadden de praatjes een betere structuur dan voorheen. Ze schrijven namelijk een script, monteren het filmpje en doen de opname over als het niet goed gaat. Daar leren ze van, op een andere manier dan wanneer ze alleen achteraf feedback krijgen.
‘Bovendien kun je ook zien dat ze er écht moeite voor hebben gedaan. Sommige groepjes maakten opnamen in jaren 20-stijl, anderen filmden in het veld, of in de dierentuin, of presenteerden hun filmpje als het journaal. Dat is precies wat je als docent wilt: studenten verleiden om moeite te steken in je cursus. Ze vinden het leuk en gaan daardoor ook beter om met de inhoud.
‘Voor mezelf is het zo ook leuker. Normaal had ik lange sessies in de collegezaal, maar nu kan ik bij wijze van spreken lekker thuis op de bank kijken. Het kost nog steeds veel tijd, maar het is ook gevarieerder. De presentaties zijn korter en er is geen wisseltijd. Studenten kunnen vragen bij de filmpjes stellen, waardoor ik achteraf geen vragen en discussies meer heb. En het is écht leuk om te zien.
Innovatie
‘Ik vind het belangrijk om in je onderwijs te blijven innoveren. Als je 3 à 4 jaar een cursus geeft, moet je andere dingen gaan doen, anders roest je vast. Bovendien: onze maatschappij verandert, dus we moeten ook ons onderwijs veranderen. Maar niet klakkeloos.
‘Ik ben weleens de moraalridder van de Universiteit genoemd, omdat ik pertinent tegen het opnemen van mijn colleges ben. Ik vind namelijk dat je bij onderwijsvernieuwingen goed moet nadenken over wat de toegevoegde waarde is, voor jezelf en natuurlijk ook voor je studenten. Omdat mijn colleges erg interactief zijn, versterkt het mijn onderwijs niet als ik ze zou opnemen. De opbrengst van deze videopitches is wel duidelijk: ik ben minder tijd kwijt en zowel voor studenten als voor mijzelf is het hartstikke leuk. Onderwijsvernieuwing moet je niet doen omwille van de vernieuwing, maar omwille van wat het oplevert.’