"We wilden studenten in de huid van de docent laten kruipen"
Sietse Overbeek
Studenten maakten meer dan 50 kennisclips over de leerstof in de cursus Method Engineering van het masterprogramma Business Informatics. Het is voor het eerst aan de Universiteit Utrecht dat studenten op deze manier bijdragen aan het blended maken van een cursus. Blended learning is een mix van online en contactonderwijs. Cursuscoördinator Sietse Overbeek: ‘Studenten werden zo echt een onderdeel van het Method Engineering cursusteam.’
‘Onze opleiding richt zich steeds meer op blended learning, een mix van online en contactleeractiviteiten. Ik wilde daarop voorsorteren in mijn cursus Method Engineering. Op lange termijn willen we daarin de volledige cursusstof online toegankelijk te maken. Dit kunnen we dan inzetten voor studenten ter voorbereiding, bijvoorbeeld in een flipped classroom, maar we kunnen het dan ook aanbieden aan mensen van buiten. Om dit te bereiken hebben we een complete set van goede kennisclips nodig.
Studenten nemen kennisclips op
‘Het idee ontstond om studenten in de huid van de docent te laten kruipen en zelf kennisclips te laten maken. Dat is precies wat we gedaan hebben. Ik had 52 studenten en verdeelde de volledige leerstof over evenveel onderwerpen. Studenten kozen een onderwerp en namen hierover een kennisclip op. Hierbij moesten ze gebruik maken van de bestaande collegeslides. De opdracht was dat ze deze slides moesten verbeteren, bijvoorbeeld door een sprekend voorbeeld toe te voegen. Maar dat niet alleen: over het gekozen onderwerp moesten ze ook het dictaat aanvullen en verbeteren met oefenvragen, geannoteerde referenties, of anderszins. Zo werden studenten echt een onderdeel van het Method Engineeringcursusteam.
‘De studenten hebben de kennisclips opgenomen in de Do It Yourself-studio op de International Campus. Natuurlijk kunnen studenten ook met eigen middelen filmpjes opnemen, maar we hebben hiervoor gekozen, zodat de kwaliteit en de vorm van alle kennisclips hetzelfde is. Iedere student had één uur de tijd voor een clip van 8 à 10 minuten. Dat vereist dat ze zicht goed voorbereiden en dat ze presteren onder druk. Sommige studenten vonden het lastig, maar het heeft hen wel geholpen om een drempel over te gaan en te oefenen met presenteren.
Volgend jaar
‘Natuurlijk is niet al het gemaakte materiaal direct bruikbaar als kennisclip voor volgende jaren, maar ongeveer een kwart van de kennisclips is dat wel. Aan deze studenten zullen we om toestemming vragen om de opnamen te mogen gebruiken. We spelen nu met de gedachte om volgend jaar een vervolg te geven aan dit project en studenten aan de slag te laten gaan met de kennisclips die verder verbeterd kunnen worden. Zo kunnen we naar een volledige set van goede kennisclips toewerken.’