Innovatie eerstejaars-cursus programmeren voor wiskunde
Tristan van Leeuwen
Het nakijken van programmeeropdrachten was een handmatig en tijdrovend proces. Studenten moesten te lang wachten op feedback. Tristan van Leeuwen startte een zoektocht naar een betere werkwijze. Nu is het leerproces voor studenten minder frustrerend en is de leercurve veel steiler.
Tristan legt uit waarom hij zich concentreerde op het automatiseren van het nakijkwerk: “In het leerproces van programmeren is het belangrijk dat studenten veel kunnen oefenen. Handmatig nakijken is niet te doen: er zijn veel manieren om hetzelfde doel te bereiken. Daarom moest dat geautomatiseerd worden. En dit vak leent zich daar goed voor, want studenten werken de opdrachten toch al op de computer uit. Daarom heb ik zelf iets gebouwd waarin studenten hun code konden opsturen en waarmee ik hun werk soort van automatisch kon nakijken.”
Nuancering van feedback
Na deze stap stuitte Tristan op een tool die oorspronkelijk gemaakt is voor programmeerwedstrijden. “Dit leek de ideale oplossing, maar in de feedback gaf het systeem geen enkele nuancering aan. De uitwerking was fout of goed. Pas als alle stapjes goed waren gaf de tool dat aan. Daar hielp ik mijn studenten niet mee. Ik vind het van belang dat zichtbaar wordt waar het mis gaat en waar iemand zich kan verbeteren.”
Meerdere oplossingen goed
De derde verbeterstap liep via de commissie ICT & Onderwijs waar Tristan lid van is. “Daar ontmoette ik de Science Educate-it coördinator Jasper van Winden. Ik vroeg hem om hulp en dat leidde naar een innovatieproject. Er bestaat een programma dat inzicht geeft in kleine foutjes, ontwikkeld binnen een start up van UU-studenten: EduCode. Het mooie van deze tool is dat het meerdere oplossingen als de juiste kan zien. Als docent leg ik op één manier de theorie uit. Terwijl ik weet dat er andere manieren zijn.”
Onderwijs aanpassen
Zitten er ook nadelen aan deze manier van werken? Tristan antwoord: “Het zou kunnen zijn dat een student zonder na te denken fouten gaat herstellen en daardoor minder snel snapt wat er mis is. En om dat te constateren na de toets is te laat. Een ander nadeel is dat het soms lastig kan zijn voor een student om de balans te vinden tussen alles doen of dat wat nodig is tot je de stof goed begrijpt. Daarom moet ik als docent goed kijken naar de resultaten van het werk van de studenten. Daar waar veel fouten worden gemaakt, moet ik mijn onderwijs aanpassen.
Interesse?
Ben jij op zoek naar een oplossing voor jouw onderwijs? Of heb je een goed idee dat andere docenten ook kan helpen? Neem dan per mail contact op met Science Educate-it.
Innovatieprojecten Educate-it
Het deelproject Innovatieprojecten van Educate-it richt zich op het faciliteren van innovatieve ideeën of experimenten met IT-gebruik in het onderwijs. Educate-it ondersteunt waar nodig financieel, technisch of didactisch bij de uitvoering van het project of een try-out. Voorwaarde is dat opgedane ervaringen en kennis over de gestarte projecten en try-outs breed wordt gedeeld en dat waar mogelijk onderzoek naar (leer)effect wordt uitgevoerd.